» Blog » Jak oceniała piąta część jury
07-05-2008 22:53

Jak oceniała piąta część jury

W działach: dział wfrp, konkurs alarm! | Odsłony: 1

Konkurs ALARM zakończony, zatem zgodnie ze słowem danym na forum zamieszczam swoje komentarze do prac. Na pierwszy ogień idą Jedność Imperium i Oblicza magii. Pozostałe komentarze będę zamieszczał na blogu w niedługich odstępach czasu, a opinię o pracach zwycięskich i wyróżnionych, bezpośrednio po ich publikacji.

Członkowie jury, z wyjątkiem Viriel, która pełniła równocześnie funkcję naszego sekretarza, nie znali personaliów autorów prac. Każdy oceniający przyznawał trzy punkty dla pracy swoim zdaniem najlepszej, dwa za miejsce drugie i jeden dla trzeciej pracy. Choć zdarzały się gusta podobne, nikt nie głosował identycznie. Poniżej znajdziecie część motywacji, którymi kierowałem się przy mojej subiektywnej ocenie.

Jedność Imperium
Układ scenariusza jest "zbyt" przejrzysty. Na poczatku mamy streszczenie i opis ważniejszych miejsc, a na zakończenie postaci BN i mapkę - fajnie, tyle, że między nimi zawarto na pięciu stronach tekstu siedemnaście rozdziałów - jak się więc łatwo domyślić, osobnym rozdziałem jest niemal każdy akapit.
Niestety zabraklo korekty, w tekście jest niemało literówek i błędów gramatycznych - pośpiech? Chyba tak, myślę, że w przeciwnym wypadku autor sam większosć by wyłapał, bo z posługiwaniem się językiem polskim problemów nie miał.

Niestety poszatkowanie tekstu na rozdziały przekłada się nań negatywnie - bardziej niż scenariusz dostaliśmy jego schemat i to raczej nadający się na opowiadanie, niż przygodę współtworzoną przez graczy. Autor często podaje różne możliwości wykonania danego zadania, wspomina o innych drogach i pomysłowości BG, tyle tylko, że zaraz potem pada sakramentalne: "jak już się z tym uporają" to "mam nadzieję że/ powinni/należy" itp. Tak naprawdę scenariusz zakłada, że BG będą myśleć tak jak MG, albo pokierują się ogólnie rozumianym "dobrem (starego) świata", tudzież pozwolą się poprowadzić za rączkę. Tymczasem momentów do spłatania psikusa jest co nie miara.

Zaryzykowałbym stwierdzenie, że to nie tyle scenariusz, co konspekt kampanii na kilka sesji. Autorowi zdecydowanie polecam napisanie czegoś krótszego (fabularnie), ale dokładniej opracowanego.

Fabuła jest zakorzeniona w uniwersum wfrp: geografia, szczypta historii, wyznawcy Chaosu, orki, niesnaski między rządnymi władzy ludźmi, a wszystko to poparte wiedzą o systemie czerpaną z dodatków. Niestety w moich oczach to zbyt mało, aby scenariusz ten znalazł się w finałowej trójce.

Na zakończenie malutka dwuznaczność: "jest wysokim brunetem z szarymi oczami po ojcu" - niestety dość szybko zostaje ona rozwiana, gdyż siostra owego bohatera także posiada "szare oczy po ojcu". No cóz, a mogło być nieco demonicznie.


Oblicza magii
Praca napisana w sposób zrozumiały dla czytelnika, ale korekta miałaby tutaj ręce pełne roboty. Niektóre błędy ortograficzne można było poprawić w edytorze tekstu. Styl autora nie jest gładki, ale nie jest też siermiężny, ot, jakoś się czyta.

Fabuła może nie poraża oryginalnością, ale na pomysły nie ma co narzekać. Natomiast słabym punktem intrygi, jest małe pole manewru dla graczy. BG niewiele mogą zrobić sami z siebie: uciekają, bo walka to pewna śmierć, zostaja złapani, bo byli zmęczeni - a nawet jesli trzymali wartę, to i tak przeciwnicy ich podejdą - autor zbyt wiele zakłada z góry. Najgorsze zaś wydaje się, że sugerowane przez autora wybory graczy, sa mocno naciągane.

Nwjwiększy plus scenariusza to dbałość o zgodność z realiami wfrp i czerpanie pełnymi garściami z oficjalnych dodatków. Bardzo fajnie opracowano też BNów, rytuał i przedmioty magiczne (choć autor nie ustrzegł się małego błędu logicznego - Duszołap będacy w posiadaniu Oka, powinien połapać się w rozsterkach swojego pomocnika Złowróża), co czyni z przygody gotowca do wykorzystania na już.

Podoba mi się także wariant zakonczenia przygody z upadkiem Middenheim w tle - jak to? Jak to możliwe? Ano tak to, nikt nie uratuje świata za was. Motyw byłby naprawdę fajny, gdyby nie był aż tak... prawdopodobny.

Niestety obawiam się, że graczy może ominąć cała przygoda, a nie tylko jej zakończenie. Osobiście przedkładam silną motywację, nad siłowe zaganianie BG.

Scenariusz nie jest zły, po odpowiedniej korekcie i kilku drobnych zmianach, chętnie zobaczyłbym go w dziale wfrp na Polterze, ale niestety nie znalazł się w mojej finałowej "trójce". To samo zresztą dotyczy opisanej powyżej Jedności Imperium.
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Ifryt
   
Ocena:
0
Dzięki za komentarze. Czekam na dalsze. :)

Choć bez możliwości zajrzenia do samych tekstów scenariuszy trochę się traci, to same uwagi natury ogólnej, czy to odnośnie języka, czy konstrukcji fabuły są całkiem użyteczne. W tym roku nie wyrobiłem się do końca ze scenariuszem, ale mam nadzieję, że za rok będzie ok. Wówczas jak najwięcej informacji o tym, co dla jurorów jest ważne, z pewnością nie zaszkodzi. :)
08-05-2008 08:33
methinks
    Korekta
Ocena:
0
Zabawne jest to, ze autor bloga w powyzszym wpisie rowniez zapomnial o korekcie :) Co wiecej, mozna zacytowac autora: "niektóre błędy ortograficzne można było poprawić w edytorze tekstu".

Slow "garczy", "nwjwiększy" zapewne nie znajdziemy w slowniku jezyka polskiego :)
08-05-2008 09:51
karp
   
Ocena:
0
Dziękuję za uwagi dotyczące błędów, choć nie ma wielkiego sensu się usprawiedliwiać, napiszę tylko, iż prace konkursowe pisane były w edytorach tekstu, w których wystarczy nacisnąć F7.
08-05-2008 10:41
methinks
    Uwagi
Ocena:
0
Oczywiscie ja tylko zartowalem, ale w ramach kontrargumentu usprawiedliwiajacego powiem ze na przyklad Firefox ma funkcje korekty z podkreslaniem bledow rowniez dla jezyka polskiego w okienku edycyjnym :) Zapomnialem pochwalic wpis do bloga - milo poczytac opinie czlonka jury, szkoda ze bez mozliwosci przeczytania tematu recenzji :)
08-05-2008 11:26
Karczmarz
    Hmmm
Ocena:
0
No, to ból, że większości prac nigdy nie zobaczymy na oczy. Autorzy włożyli w to trochę pracy ale tej nikt poza jury nie będzie miał okazji ocenić. Trochę marnotrawstwo :( Ja tam swój scenar pewnie za jakiś czas wrzucę gdzieś na blog, czy coś, co by się nie zmarnował zupełnie :)
08-05-2008 11:45
karp
   
Ocena:
0
Tak wiem, ze Firefox fajny jest, ale niestety w pracy IE, a w domciu Opera (ach te nawyki)...

Co do publikacji prac, mam szczerą nadzieję, że do wakacji zobaczymy w dziale wfrp na Polterze zdecydowaną większość z nadesłanych scenariuszy, gdyż w pełni one na to zasługują. Tak naprawdę, to z jedenastu prac chętnie opublikowałbym dziewięć, może nawet dziesięć. Pod tym względem poziom konkursu, był duzo lepszy od ubiegłorocznej edycji.
08-05-2008 13:43
~Ertai

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nie znam tych scenariuszy, ale żeby napisać uwagę:
"bardziej niż scenariusz dostaliśmy jego schemat i to raczej nadający się na opowiadanie, niż przygodę współtworzoną przez graczy" należy najpierw napisać, że jednym z kryteriów jest stopień szczegółowości i interaktywności a tutaj mamy tylko:
"5. Scenariusze będą oceniane pod względem: oryginalności fabuły, grywalności, poprawności językowej oraz zgodności z uniwersum WFRP 2ed." I o ile na upartego nieliniowość można podciagnąć pod grywalność (ale nie zawsze) o tyle nie ma słowa o stopniu szczegółowosci scenariusza.

Wieże Altdorfu też można by traktować tylko jako schemat scenariusza.
10-05-2008 23:08
karp
    @Ertai
Ocena:
0
Wszystko zależy od szczegółowości opisu. Jak pisałem powyżej na pięciu stronach scenariusza zawarto 17 "rozdziałów", z których każdy jest zwrotem akcji, questem, czy jak to zwał. Nie chodzi mi o to, zeby zrobić z tego czterdziestostronicowy elaborat, a raczej, aby trzy z owych epizodów spiąć i opisać dokładnie - na solidą przygodę to wystarczy.
11-05-2008 21:26
~Ertai

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
ok, rozumie. Nie powinienem się wypowiadać nie znając scenariusza, ale zrozumiałem Twoją wypowiedź trochę inaczej.
Pozdrawiam.
Z niecierpliwością czekam na publikacje prac...
11-05-2008 21:57
Hellbringer
   
Ocena:
0
A kiedy dalsza cześć blogu?
13-05-2008 08:44
karp
   
Ocena:
0
mam nadzieję, ze jeszcze dziś, zaraz po publikacji wyróżnionej pracy.
13-05-2008 15:19

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.